©2019 door  Marjon van Grunsven

In Her Shadow

Een intieme danstheaterervaring

Om ons te herinneren aan wie we zijn…

In Her Shadow gaat over het terugvinden van onze eigen oerkracht.
Om ons eraan te herinneren wie we zijn en om ons vrij te vechten van wat we allemaal niet zijn.

In Her Shadow gaat over vrouwen die zichzelf vrijvechten.
Vrij van de stereotype ideeën over hoe een goede vrouw zou moeten zijn.

In Her Shadow gaat over licht werpen op onze donkere kanten.
Over het zien en omarmen van alles wat wij zijn, ook die delen die we liever verborgen houden of we zelf niet eens meer kunnen waarnemen.

Door licht te werpen op onze schaduw, kunnen we deze integreren en er kracht aan ontlenen. Zo ontstaat er ruimte voor persoonlijke groei.
En kunnen we onszelf zijn: ons ware zelf.

Onze Missie

Verhalen zijn een krachtig medicijn. Ze hebben zo’n macht; ze verlangen niet dat we iets doen, zijn of voorwenden, we hoeven alleen maar te luisteren. Verhalen omvatten aanwijzingen die als leidraad kunnen dienen bij de gecompliceerdheid van het leven. Met dit verhaal willen we mensen inspireren en verbinden. 

In deze intieme danstheater ervaring  willen we onszelf, hand in hand met het publiek, naar die onderbewuste lagen brengen. Die ons eraan te herinneren wie we zijn, wie we waren en wie we altijd zullen zijn.

 

Want in essentie zijn we allen heel en compleet.

We willen met In Her Shadow vrouwen inspireren hun innerlijke wereld open te breken en te ontdekken wat voor kracht daarachter schuilgaat.

 

In Her Shadow is het begin van een TRILOGIE:

In Her Shadow ( 2020)

In His Shadow ( 2021)

In Our Shadow ( 2022)

 

Judith Hermarij

Choreograaf / Artistiek Leider/ Danseres

Artistiek leider Judith Hermarij studeerde af in 2004 aan de Fonty’s dansacademie richting uitvoerend Theater Dans. Sindsdien is zij professioneel werkzaam in het theater en dansveld.  Judith heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld als een allround performer. Tijdens haar theater performances die veelal dicht op het publiek plaats vinden heeft zij haar fascinatie voor de non verbale communicatie van mensen verder kunnen ontwikkelen. Hierdoor is haar mensenkennis verbreed. Ze leest en ziet mensen snel voorbij het uiterlijke vertoon. Dit gebruikt ze in al haar performances. Waardoor je je als publiek echt gezien voelt, wat automatisch weer voor verbinding zorgt.. Als performer is ze toegankelijk, nieuwsgierig en zuigt ze je mee haar verhaal in. In haar dans voelt ze een sterke zegging schap en hecht ze veel waarde aan hoe dingen er visueel uitzien. In al haar werk probeert ze juist ook voorbij al die schoonheid te gaan. Dans mag voorbij perfectie en techniek. Oprecht met diepgang en vanuit het hart. Judith denkt en werkt vanuit beelden. Beelden die tot de verbeelding spreken en herkenning oproepen, vanuit een dieper weten, een dieper voelen: vanuit ons onderbewuste.

 

Ons lichaam heeft een eigen intelligentie. Door het controlerend denken los te laten kan deze intelligentie vrij tot expressie komen, en voor Judith is het juist daar waar de Magie verschijnt. In deze pure staat van zijn ontstaan diepe connecties en van daaruit de meest prachtige rauwe dansen, die eigenlijk een podium verdienen. Dit inspireerde Judith om te gaan onderzoeken hoe deze dansvorm geïntegreerd of getransformeerd kan worden in moderne theaterdans.

Met In Her Shadow maakt Judith een vertaalslag door haar spirituele inzichten en ervaringen in een

aangrijpende danstheatervoorstelling te gieten die recht tot de ziel spreekt. Judith heeft een enorme

innerlijke drive en passie voor dit werk. De totstandkoming loopt parallel met haar eigen innerlijke

proces, wat een enorme voedingsbodem blijkt te zijn die bovendien het individuele overstijgt en

doorgetrokken wordt naar het collectieve. Vanaf de eerste aantekeningen, nu twee jaar geleden, is dit

voor Judith een nieuwe vanzelfsprekende weg die zij als theatermaakster inslaat. Deze vorm van

werken en theater voelt voor haar als thuiskomen na een lange waardevolle zoektocht. Deze vorm van

theater verbindt mensen met zichzelf en daardoor ook met elkaar.

 

Judith voelt dat theater zoveel meer is:

Een alchemistische plek waar essentiële onderliggende lagen in de ontwikkeling van de

mensen naar boven komen.

Alchemie is in zijn diepste betekenis innerlijke transformatie. Volgens de Jungiaanse psychologie gaat het in de alchemie om de zoektocht naar het Zelf, naar het innerlijk Goud.

Judith haar verlangen is de kloof tussen publiek en performer te verwijderen:

Geen jij en zij, maar een WIJ.

Als toeschouwer word je uitgenodigd en begeleid om van het hoofd naar het hart af te dalen.

Als publiek zit je in een cirkel dicht om de performers heen, waardoor je de performers kan voelen, kan horen en bijna kan proeven. Ze nemen je zintuiglijk mee, waardoor het een intieme ervaring kan worden. Een ervaring waar je niet onderuit kan, maar in mee wil gaan, zodat deze verdiept en verrijkt wordt met je eigen emoties en beweegredenen.

 

 
 
_P6A6806.JPG

Marjon van Grunsven

LOGO Marjon van Grunsven blauw RGB.png

Co- Artistiek Leider / Co - Choreograaf & Productie

Marjon haalde in 1994 haar bachelor Dans en Theater aan de Fontys Hogescholen, waarna ze tot 2000 woonde en werkte  in New York City als danseres, leraar, choreograaf, producent en gecertificeerd pilates-instructeur.  In NYC werkte zij nauw samen met onder andere Lynn Simonson, Romana Kryzanowska en Bob Liekens.  Ze startte Memento Dance Company in 1996 in New York City waarna ze verhuisde naar Parijs om daar haar werk voort te zetten.

Haar wortels trokken haar terug naar Nederland in 2003, vanuit waar Marjon met Memento Dance Company door heel Europa en Noord-Amerika begon te reizen.  Ze voelde dat haar gezelschap een thuisbasis nodig had waarin het zich in een veilige container kon ontwikkelen, leren, groeien, terugdeinen, vooruitstreven en creëren . In 2004 opende Marjon haar eigen studio in Nederland: Memento Bodyworks, studio voor Pilates - Body Therapy & Performing Arts.

Na deze mooie jaren van wortelen en ontwikkelen werd Marjon in april 2007 gevraagd om zich bij Cirque du Soleil aan te sluiten als Artistiek Directeur en toerde zij tien jaar lang met drie van Cirque du Soleil’s  grootste reizende shows: DELIRIUM, OVO en QUIDAM de wereld rond.  

 

Steeds weer trokken de diep gegronde wortels Marjon terug naar haar basis. Dat bracht beiden licht EN schaduw en Marjon achtte het tijd om deze nu echt eens heel erg gegrond te gaan onderzoeken en integreren. In December 2016 verliet Marjon Cirque du Soleil om haar werk verder voort te zetten als artistiek/ creatief directeur en coach/consultant. Ze werd ingehuurd als casting director en choreograaf voor C2 International (C2 Montreal) in samenwerking met Ernest & Young en ging verder als creative & production manager voor de nieuwe creatie van CARO bij Efteling Theaterproducties die in September 2018 in Nederland in première ging. Daarnaast rondde ze een kleine tour af met Memento Dance Company in Canada als onderdeel van het Festival de Danse Encore en Tournee.

 

Momenteel verleent Marjon naast haar werkzaamheden als coach & consultant medewerking als choreografe en creative aan verschiedene projecten en individuen.

De licht en schaduw kanten van haar bestaan en haar werk,  bestudeerd Marjon aan het Nederlands Instituut voor Biodynamische Psychologie in Amsterdam.  Dit mooie en transformerende werk was waarnaar Marjon al die jaren op zoek was en zij past dit toe in al haar activiteiten.

 

Marjon: Het Project  In Her Shadow trok mijn aandacht dan ook en ik besloot  choreografe en artistiek leider Judith te gaan begeleiden en ondersteunen in het voorproces naar de realisatie van deze productie. Tevens zal ik tijdens de creatie en uitvoering van In Her Shadow als co-choreografe en artistiek leider gaan fungeren. Dit zodat Judith zich kan focussen op de puurheid van haar creatie en haar deelname daarin als performer. Ik zal mij richten op het sturen van het creatieve alsmede het productionele proces.

(*De creatie van de website voor In Her Shadow is tevens in handen van Marjon)

Dymphi Peeters

Muzikante - Zangeres

De Nederlandse Dymphi Peeters is een zangeres en kora speelster die wereldmuziek maakt op basis van vrije improvisatie.


In een oceaan van wereldmuziek, valt ze – naast de bijzondere instrumentatie van de Afrikaanse Kora – op door de grote expressiviteit in klankkleuren en emoties in haar stem die naar diverse werelddelen brengt, maar ook doordat ze in een intuïtieve oertaal zingt die je uit je hoofd en in je lijf laat zakken. Fans beschrijven haar als een “oervrouw” die je met haar muziek tot in je hart en ziel kan raken.

De in 2017 uitgegeven CD “Ask your Heart” van het unieke Mehmet Polat Trio waarin zij de kora bespeelt, kreeg veel internationale positieve reviews vanuit de wereldmuziek en jazz scene. 

Begin 2019 bracht Dymphi samen met componist en producer Andre Schoorlemmer een nieuw album uit genaamd Gaia.

Dymphi geeft optredens als solo artiest en met haar band Dragonfly Ecstatic Dance Band.

Haar muzikale roots liggen in de Oost-Europese volksmuziek en ze heeft ervaring opgedaan met flamenco, stemexpressie, geïmproviseerde muziek en ook met opera. Oorspronkelijk studeerde Dymphi Toegepaste Onderwijskunde wat zij sindsdien combineert met doorlopend persoonlijk en spiritueel onderzoek en ervaringen.

De Kora is een oude West-Afrikaanse harp, oorspronkelijk uit Mali en is uitgevonden door een vrouw. Het instrument werd door mannen ontdekt en ze lieten het in de wereld klinken. Afrikaanse kora spelers worden Griot’s of Jeli’s genoemd. Wij zouden ze troubadours noemen: coaches van de leiders van het dorp. Met hun muziek en verhalen begeleiden de Griot’s de leiders om in leiderschap met zichzelf en hun eigen gevoelens te blijven en zich te verbinden met hun innerlijke bron om van daaruit beslissingen te nemen. Deze achtergrond van het instrument raakt en inspireert Dymphi.

Naast haar werk als muzikant, legt zij zich toe op stemcoaching en soundhealing. 

Dymphi: “Ik hou er van om met mijn muziek ontspanning en vrede te brengen" 

“Het herinneren van wie we werkelijk zijn, trekt mij enorm aan in dit werk. Stapje voor stapje leer ik helemaal van mijzelf te houden... hoe uitdagend dat soms ook is. Dat ik mag loslaten wat de wereld over mij denkt, dat ik volledig vrij en mezelf mag zijn… Met Judith werken voelt heerlijk en kloppend. Vanaf de eerste ontmoeting met Judith was er een muzikale klik, die zich in dans vertaalt. Ik weet zeker dat we vele harten gaan raken en dat we onszelf toestaan om te mogen zijn wie we echt zijn en daar ten volste van mogen genieten!”

 

Rosanna ter Steege

Danseres

Rosanna is een veelzijdige freelance performing artist, en studeerde af in 2011 in de

richting danstheater. Ze was als danseres oa te zien in voorstellingen van

Schweigman&, Kalpana Raghuraman, Meli Kühn, e.a. Ze doet onderzoek bij Dance

Connects Company, welk onder de vleugels van ICK werkt. Hiernaast is ze co-founder

van het research collectief “Tough Titties Revolution”. Vanuit dit collectief maakt ze

haar eigen werk en deed dit in het verleden ook onder de naam van het makers duo

FRÄNK.

Rosanna heeft een nieuwsgierigheid naar hoe het leven haar dans kan beïnvloeden.

Een constante zoektocht naar haar grens en de balans tussen sterk en zachtheid in

beweging. Ze raakt enorm geïnspireerd door alles wat zich in beweging kan worden

(om)gezet. Haar training draagt bij aan het blijven verassen van haarzelf: iets dat voor

haar noodzakelijk is!

Rosanna: “In het vooronderzoek van In Her Shadow ben ik voornamelijk opzoek gegaan naar

mijn vrouwelijkheid. Hoe kan ik mezelf laten toestaan deze er nog meer te laten zijn. Zowel in

mijn fysieke uiting als op het emotionele vlak.!

Judith haar kracht is om vertrouwen te geven waardoor ik zoveel vrijheid ervaar tijdens het

creatie proces. Het is een inspirerende ontdekkingstocht die mij uitdaagt me volledig over te

geven”!

 

Rozemarijn de Neve

Danseres

Rozemarijn studeerde in 2010 af aan de opleiding Moderne Theater Dans van de Amsterdamse

Hogeschool voor de Kunsten. Sinds haar afstuderen is Rozemarijn werkzaam als freelancer

binnen de modern dans sector. Ze heeft gewerkt met diverse choreografen waaronder Keren

Levi, Fernando Bel<ore en Sandrina Lindgren. In de periode 2011-2015 deed zij diverse

projecten bij het Groningse productie huis Random Collision, waar zij o.a. werkte met Hansel

Nezza, Thomas Falk, Ido Batash en Jasmin Ellis en Directie & Co. Rozemarijn werkt graag met

verschillende choreografen die iedere keer een hele andere kant van haar performer schap

aanspreken. Hierdoor heeft zij het gevoel dat ze een steeds rijker palet ontwikkelt als

performer.

Als performer valt Rozemarijn op door haar sterke aanwezigheid op het toneel en is goed in

staat de aandacht naar zich toe te trekken. Ze heeft de capaciteit te transformeren al naar

gelang van wat een stuk nodig heeft en gebruikt daarbij graag haar theatrale kant.

Rozemarijn: Ik vind de insteek van Judith spannend. De combinatie van fysiek werk met zo’n

duidelijke en sterke emotionele laag. Het bijzondere van Judith haar manier van werken is ,dat

we door de veilige container die zij schept, in improvisaties samen op een diepgaande

transformerende trip kunnen gaan, waarbij er allerlei lagen van veroordeling, twijfel en alles

wat mij vasthoud van mij af kan vallen. Zo ontstaat er veel mooi werk waarin er veel meer van

mijn kern in over blijft

 

"Iedereen draagt een schaduw en hoe minder hij is belichaamd in het bewuste leven van het individu, des te zwarter en dichter hij is."

- Carl Jung